Systemy prowadzenia rozgrywek Mil-Sim
Jeśli
chodzi o rozgrywki Mil-Sim to chyba nie muszę przybliżać i przedstawiać
dokładnie na czym to polega. Generalnie chodzi o to by uczestnicy, zwani
potocznie graczami, przeżyli coś w rodzaju symulacji.
Jednak aby to się udało bez względu na to jak bardzo
organizator się postara i ile włoży w tę rozgrywkę swych sił. To prawdę
powiedziawszy wszystko zależy od nas. Czyli od samych graczy. To na nas
spoczywa przestrzeganie reguł, które są drogowskazem przy podejmowaniu działań.
Dla mniej wtajemniczonych graczy, wejście w rozgrywkę
Mil-Sim może być małym szokiem, o ile można to tak nazwać. Pierwszym
zaskoczeniem jest fakt iż nie ma czegoś takiego jak RESP. Za to są jakieś
obrażenia którymi zajmuje się medyk, czasem dopuszcza się samodzielne
opatrzenie rany poniesionych w skutek trafienia.
Złożoność rozgrywki może być przeróżna. Powstały
przeróżne systemy, które miały wprowadzać motyw zaskoczenia, i skutkować
odpowiednią reakcją otoczenia, oddziału, rannych za zaistniałą sytuację.
Aktualnie na podwórku Mil-Sim można powiedzieć że używa się dwóch systemów.
MCS Milsim Combat System oraz RED SYSTEM, czyli przeniesienie czerwonej taktyki w świat
Mil-Sim.
Oba systemy obecnie cieszą się dość silnym powodzeniem w
świecie Mil-Sim. wersji systemów trochę powstało, a dodatkowo jeśli chodzi o
system MCS prócz wersji, istnieją „mutacje” które przystosowują system do
zadań, terenu, czasu rozgrywki, i innych.
RED System, charakteryzuje się pewnego rodzaju
sztywnością. Powstało kilka wersji tego systemu, ale raczej on nie zakłada
możliwości modyfikacji.
Dobieramy po prostu taką wersję i jej się trzymamy. To
nieco usztywnia możliwości mechaniki rozgrywki ale też wprowadza zdecydowanie
wyższy poziom zaawansowania.
Zdecydowane różnice to przede wszystkim samo podejście do
interpretacji ran w obu systemach. Czyli to od czego będzie zależała nasza
rekcja na postrzał i na niesienie pomoru osobie ranionej.
Tak ja MCS, który w zasadzie opiera się na kartach CCS Karty obrażeń Które decydują o tym
jakiego stopnia otrzymaliśmy ranę, gdzie informuje rannego o tym co może
zrobić, oraz medyka jak ma nieść pomoc, co jest zazwyczaj często modyfikowane i
dopasowywane do każdej rozgrywki która będzie opierała się na systemie MCS. Tak
w RED System, skupiamy się tylko i wyłącznie na zasadach zachowawczych po
otrzymaniu postrzału, i tutaj nawet brane pod uwagę jest szok bojowy po
trafieniu odłamkiem, rykoszetem, brane są pod uwagę takie elementy wyposażenia
jak hełmy, kamizelki. Dodatkowo RED System kładzie zdecydowanie nacisk na
prawidłowość udzielania pierwszej pomocy na polu walki, Która nie kończy się na
obandażowaniu zranionego miejsca. Ale na wymianie opatrunków w zależności od
miejsca trafienia i rodzaju rany. Na prawidłowe umiejscowienie opatrunku, od
zwykłego tamowania krwotoków do złożonego usztywnienia kończyn, i tak
dalej. Oraz na samym transporcie rannych
do punktu medycznego czy też punktu ewakuacyjnego.
Oczywiście złożoność systemu MCS może być mniejsza i
większa ale zazwyczaj skupiamy się na prostym systemie identyfikacji
zaawansowania ran.
Rana Lekka
Rana Ciężka
Wyłączony Z Walki
Zabity W Akcji
(potocznie określone jako KIA) W niektórych systemach zwłaszcza tych co
trwają dłużej niż 24H dochodzi jeszcze jeden stopień.
Zaś te są podzielone na strefy zranień
Kończyna górna lewa lub prawa
Kończyna dolna lewa lub prawa
Głowa
Tułów
W obu systemach zaczyna się od otrzymania karty obrażeń
która jest zazwyczaj złożona i spięta zszywaczem tak by nie można było
sprawdzić bez rozrywania co tam jest.
Ale zasadniczą różnicą po między tymi dwoma systemami to
że w MCS mamy kartę która zazwyczaj określa ogólny charakter rany i obszar który
zazwyczaj tyczy się jednego z wyżej podanych.
Natomiast w RED System mam bardziej złożone sytuację, i
zazwyczaj karta obrażeń omawia nam kilka
obszarów ranienia jednocześnie.
Dodatkowo każdy rodzaj ranienia
ma swój kod numeryczny co ma medykom zaawansowanym ułatwić rozpoznanie i
przyspieszyć udzielenie pomocy.
Druga zasadnicza różnica to to że w RED System każdy
gracz, powinien być wyposażony w
IFAK Improved First Aid Kit.
Tak więc już samo to małe delikatne porównanie mówi nam
że mamy do czynienia z dwoma podobnymi systemami ale o zupełnie różnym poziomie
zaawansowania.
Nie ma co ukrywać RED System jest tak jak wspomniałem
przeniesieniem taktyki czerwonej. Można powiedzieć że bezpośrednio z wojskowego
poligonu na którym ćwiczy się medyków w okolicznościach bojowych na udzielanie
pierwszej pomocy rannym. Jest to system który ma na nas wymusić prawidłowe
zachowana jako medyków w momencie kiedy ktoś zostanie raniony.
Natomiast MCS w raz z kartami CCS, jest systemem
uproszczonym co wcale nie oznacza że zaraz gorszym, ale dającym możliwość
dobrej zaprawy dla graczy którzy chcą brać udział w RED Systemie.
Twierdzę tak dla tego ze, w CCS jako medyk nie muszę mieć
dogłębnej znajomości w tym jak poprawnie założyć opatrunek na krwotok tętniczy,
czy złamanie. To jest opisane na karcie CCS. Czy konieczne jest usztywnienie, i
w jakim miejscu, czy konieczny jest opatrunek i w jakim miejscu. Oraz czy jest
konieczny transport i jak można go przeprowadzić. Na plecach, na noszach lub
pałatce.
To określa Karta trafień CCS, owszem staranność wykonania
opatrunku a dokładniej bandażowanie w systemie MCS powinno być wykonane
starannie i należy zużyć zawsze cały opatrunek, nie wolno go dzielić czy też
ciąć na jakieś mniejsze kawałki które mogą przyspieszyć. Natomiast dodatkowo w
RED System trzeba zwracać na to jak zakładamy opatrunek i czy prawidłowo
bandażujemy zranione miejsce, czy prawidłowo zakładamy opaskę uciskową , tak
więc do staranności dochodzi jeszcze prawidłowe wykonanie opatrzenia rany.
Dlatego uważam że osoby które zaczynają swą przygodę z
Mil-Sim powinny zacząć od systemu MCS i ewoluować na coraz bardziej
zaawansowane rozgrywki aż stwierdzą że mogą przejść na RED System i tam zacząć
się bawić w bardzo zaawansowaną symulację.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz