MCS czy RED System, Czyli na jaki Mil-Sim się udać?

Systemy prowadzenia rozgrywek Mil-Sim

                Jeśli chodzi o rozgrywki Mil-Sim to chyba nie muszę przybliżać i przedstawiać dokładnie na czym to polega. Generalnie chodzi o to by uczestnicy, zwani potocznie graczami, przeżyli coś w rodzaju symulacji.
Jednak aby to się udało bez względu na to jak bardzo organizator się postara i ile włoży w tę rozgrywkę swych sił. To prawdę powiedziawszy wszystko zależy od nas. Czyli od samych graczy. To na nas spoczywa przestrzeganie reguł, które są drogowskazem przy podejmowaniu działań.

Dla mniej wtajemniczonych graczy, wejście w rozgrywkę Mil-Sim może być małym szokiem, o ile można to tak nazwać. Pierwszym zaskoczeniem jest fakt iż nie ma czegoś takiego jak RESP. Za to są jakieś obrażenia którymi zajmuje się medyk, czasem dopuszcza się samodzielne opatrzenie rany poniesionych w skutek trafienia.
Złożoność rozgrywki może być przeróżna. Powstały przeróżne systemy, które miały wprowadzać motyw zaskoczenia, i skutkować odpowiednią reakcją otoczenia, oddziału, rannych za zaistniałą sytuację. Aktualnie na podwórku Mil-Sim można powiedzieć że używa się dwóch systemów.
MCS  Milsim Combat System oraz RED SYSTEM, czyli przeniesienie czerwonej taktyki w świat
Mil-Sim.
Oba systemy obecnie cieszą się dość silnym powodzeniem w świecie Mil-Sim. wersji systemów trochę powstało, a dodatkowo jeśli chodzi o system MCS prócz wersji, istnieją „mutacje” które przystosowują system do zadań, terenu, czasu rozgrywki, i innych.
RED System, charakteryzuje się pewnego rodzaju sztywnością. Powstało kilka wersji tego systemu, ale raczej on nie zakłada możliwości modyfikacji.
Dobieramy po prostu taką wersję i jej się trzymamy. To nieco usztywnia możliwości mechaniki rozgrywki ale też wprowadza zdecydowanie wyższy poziom zaawansowania.

Zdecydowane różnice to przede wszystkim samo podejście do interpretacji ran w obu systemach. Czyli to od czego będzie zależała nasza rekcja na postrzał i na niesienie pomoru osobie ranionej.
Tak ja MCS, który w zasadzie opiera się na kartach CCS Karty obrażeń Które decydują o tym jakiego stopnia otrzymaliśmy ranę, gdzie informuje rannego o tym co może zrobić, oraz medyka jak ma nieść pomoc, co jest zazwyczaj często modyfikowane i dopasowywane do każdej rozgrywki która będzie opierała się na systemie MCS. Tak w RED System, skupiamy się tylko i wyłącznie na zasadach zachowawczych po otrzymaniu postrzału, i tutaj nawet brane pod uwagę jest szok bojowy po trafieniu odłamkiem, rykoszetem, brane są pod uwagę takie elementy wyposażenia jak hełmy, kamizelki. Dodatkowo RED System kładzie zdecydowanie nacisk na prawidłowość udzielania pierwszej pomocy na polu walki, Która nie kończy się na obandażowaniu zranionego miejsca. Ale na wymianie opatrunków w zależności od miejsca trafienia i rodzaju rany. Na prawidłowe umiejscowienie opatrunku, od zwykłego tamowania krwotoków do złożonego usztywnienia kończyn, i tak dalej.  Oraz na samym transporcie rannych do punktu medycznego czy też punktu ewakuacyjnego.
Oczywiście złożoność systemu MCS może być mniejsza i większa ale zazwyczaj skupiamy się na prostym systemie identyfikacji zaawansowania ran.
Rana Lekka
Rana Ciężka
Wyłączony Z Walki
Zabity W Akcji (potocznie określone jako KIA) W niektórych systemach zwłaszcza tych co trwają dłużej niż 24H dochodzi jeszcze jeden stopień.

Zaś te są podzielone na strefy zranień
Kończyna górna lewa lub prawa
Kończyna dolna lewa lub prawa
Głowa
Tułów

W obu systemach zaczyna się od otrzymania karty obrażeń która jest zazwyczaj złożona i spięta zszywaczem tak by nie można było sprawdzić bez rozrywania co tam jest.
Ale zasadniczą różnicą po między tymi dwoma systemami to że w MCS mamy kartę która zazwyczaj określa ogólny charakter rany i obszar który zazwyczaj tyczy się jednego z wyżej podanych.
Natomiast w RED System mam bardziej złożone sytuację, i zazwyczaj karta  obrażeń omawia nam kilka obszarów ranienia jednocześnie.  Dodatkowo każdy rodzaj ranienia  ma swój kod numeryczny co ma medykom zaawansowanym ułatwić rozpoznanie i przyspieszyć udzielenie pomocy.

Druga zasadnicza różnica to to że w RED System każdy gracz, powinien być wyposażony w 
IFAK  Improved First Aid Kit.

Tak więc już samo to małe delikatne porównanie mówi nam że mamy do czynienia z dwoma podobnymi systemami ale o zupełnie różnym poziomie zaawansowania.
Nie ma co ukrywać RED System jest tak jak wspomniałem przeniesieniem taktyki czerwonej. Można powiedzieć że bezpośrednio z wojskowego poligonu na którym ćwiczy się medyków w okolicznościach bojowych na udzielanie pierwszej pomocy rannym. Jest to system który ma na nas wymusić prawidłowe zachowana jako medyków w momencie kiedy ktoś zostanie raniony.
Natomiast MCS w raz z kartami CCS, jest systemem uproszczonym co wcale nie oznacza że zaraz gorszym, ale dającym możliwość dobrej zaprawy dla graczy którzy chcą brać udział w RED Systemie.
Twierdzę tak dla tego ze, w CCS jako medyk nie muszę mieć dogłębnej znajomości w tym jak poprawnie założyć opatrunek na krwotok tętniczy, czy złamanie. To jest opisane na karcie CCS. Czy konieczne jest usztywnienie, i w jakim miejscu, czy konieczny jest opatrunek i w jakim miejscu. Oraz czy jest konieczny transport i jak można go przeprowadzić. Na plecach, na noszach lub pałatce.
To określa Karta trafień CCS, owszem staranność wykonania opatrunku a dokładniej bandażowanie w systemie MCS powinno być wykonane starannie i należy zużyć zawsze cały opatrunek, nie wolno go dzielić czy też ciąć na jakieś mniejsze kawałki które mogą przyspieszyć. Natomiast dodatkowo w RED System trzeba zwracać na to jak zakładamy opatrunek i czy prawidłowo bandażujemy zranione miejsce, czy prawidłowo zakładamy opaskę uciskową , tak więc do staranności dochodzi jeszcze prawidłowe wykonanie opatrzenia rany.
Dlatego uważam że osoby które zaczynają swą przygodę z Mil-Sim powinny zacząć od systemu MCS i ewoluować na coraz bardziej zaawansowane rozgrywki aż stwierdzą że mogą przejść na RED System i tam zacząć się bawić w bardzo zaawansowaną symulację.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz